A tiroli keresztény művészet kedvelt alakjai és témái
A keresztény művészek témáikat az evangéliumokból, szentek legendáiból, apokrif iratokból merítették. Apokrifoknak nevezzük azokat az iratokat, melyekről szerzőjük azt állították, hogy isteni kinyilatkoztatások, de idővel kialakult róluk az a vélekedés, hogy nem hitelesek, ezért nem kerültek be a Bibliába, és megtiltották másolásukat.
Jézus születése
A helyszín lehet istálló, barlang, az előbbi kettőnek a kombinációja, de romos palota is (Dávid király palotája.) Az ökör és a szamár egy ószövetségi jóslat miatt van jelen: "Az ökör megismeri gazdáját, és a szamár urának jászlát; Izrael azonban nem ismer engem, népem nem ért meg" (Iz 1,3). Ez azt jelenti, hogy sokan elfogadják majd Jézust Messiásnak, a zsidók viszont nem.
Királyok imádása
A napkeleti bölcsek történetét Máté evangélista beszéli el. A három bölcs egy csillagot követve érkezik el Betlehembe. A kis Jézusnak aranyat, tömjént és mirhát ajándékoznak. Egy ószövetségi jövendölés (Iz 60,3) miatt terjedt el az a vélekedés, hogy királyok voltak. A középkortól említik a nevüket is: Gáspár, Menyhért, Boldizsár. S mivel ebben a korszakban csupán három kontinenst ismertek (Európa, Ázsia, Afrika), mindegyikük egy-egy földrész képviselője lett. Így az egyiket a késő középkortól sok esetben feketének ábrázolták.
Mária születése: - az evangéliumokból nem ismerjük sem idejét, sem helyét, és szüleit sem, csak azt, hogy Názáretben élt. Jakab ősevangéliuma (egy apokrif irat) szerint szülei Joachim és Anna voltak. Mária születését nem lehet összekeverni Jézus születésének ábrázolásával, mivel az előbbinél nincsenek jelen bárányok, szamár, ökör, a helyszín mindig egy belső tér, Anna ágyban fekszik, a gyermek Mária körül asszonyok sürögnek-forognak. Olykor Joachim is jelen van, de nagyon sokszor nem.
Mária templombamenetele
A három éves Máriát (általában idősebbnek ábrázolják) Joachim és Anna felviszik a jeruzsálemi templomba, és egészen addig fog itt élni, amíg feleségül nem megy Józsefhez. Mária egyedül megy fel a lépcsőn, melynek tetején a főpap várja.
Angyali üdvözlet
Gábriel arkangyal megjelenik Szűz Máriának, és közli vele, hogy ő lesz a Messiás édesanyja, és azt is elárulja, hogy rokona, az idős és korábban meddő Erzsébet is hamarosan gyereket fog szülni. A történetet Lukács evangéliumának első része meséli el:
... Isten elküldte Gábor angyalt Galilea Názáret nevű városába egy szűzhöz, aki egy Dávid házából való férfinak, Józsefnek volt a jegyese, és Máriának hívták. Az angyal belépett hozzá és megszólította: „Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Veled van az Úr! Áldottabb vagy minden asszonynál.” E szavak hallatára Mária zavarba jött, és gondolkozni kezdett rajta, miféle köszöntés ez. Az angyal ezt mondta neki: „Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút szülsz, és Jézusnak fogod elnevezni. Nagy lesz ő és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s országának nem lesz vége.” Mária megkérdezte az angyalt: „Hogyan válik ez valóra, amikor férfit nem ismerek?” Az angyal ezt válaszolta és mondta neki: „A Szentlélek száll rád, s a Magasságbeli ereje borít be árnyékával. Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják hívni. Íme, rokonod, Erzsébet is fogant öregségében, s már a hatodik hónapban van, noha meddőnek mondták, mert Istennél semmi sem lehetetlen.” Mária így válaszolt: „Íme, az Úr szolgálója vagyok, legyen nekem a te igéd szerint.” Erre az angyal eltávozott.
(forrás itt: Szent István Társulati Biblia)
Mária halála
Nem egy olyan fájdalmas elmúlás, mint Ádám utódainak büntetés jellegű halála, hanem egy elszenderedés. Az eseménynél jelen vannak az apostolok. János egy paradicsomi pálmaágat tart a kezében, melyet egy angyal hozott nem sokkal a Szűz halála előtt.
Mária mennybemenetele
A görög eredetű szó jelentése: hírnök, küldött. Így nevezzük Jézusnak azt a 12 tanítványát, akiket tanítványai sokaságából külön kiválasztott. Az áruló Júdás helyébe Krisztus mennybemenetele után, még Pünkösd előtt az apostolok Mátyást választották maguk közé tizenkettediknek, de ha együtt ábrázolják a 12 apostolt, akkor Mátyás helyett inkább Pált láthatjuk.
András - testvérével, Péterrel együtt halászok voltak, és Jézus első tanítványai közé tartoztak. Egy legenda szerint X alakú keresztre kötözték. A keresztről még néhány napig prédikált az embereknek, mielőtt meghalt volna. Attribútuma: az András-kereszt.
Id. Jakab - János apostol testvére , középkori hagyomány szerint sírja Santiago de Compostelában van. Ez a kereszténység egyik legfontosabb zarándokhelye. Jakab a zarándokok védőszentje. Sokszor ábrázolják őt is zarándokként (zarándokbotot tart kezében). Ruháján gyakran kagyló látható, mely a Santiago de Compostelaba igyekvő zarándokok jelképe.
János - Zebedeus és Maria Salome fia volt, idősebb Jakab apostol testvére. A negyedik evangélium és a Jelenések könyvének szerzője (ez utóbbit Patmosz szigetén írja meg). Jelképe a sas. Jézus kedvenc tanítványának tartja magát. A keresztrefeszítésnél, ha Jézuson kívül mást is ábrázolnak, mindig ott látjuk Szűz Máriával együtt, sok esetben őt támogatja, vigasztalja. Mária halálának ábrázolásánál János egy paradicsomi pálmaágat tart a kezében, melyet egy angyal hozott nem sokkal a Szűz elszenderedése előtt.
Az evangélisták jelképei
ember vagy angyal: Máté (apostol)
oroszlán: Márk
ökör: Lukács
sas: János (apostol)
A toblach-i (Dél-Tirol) Keresztelő Szent János plébániában a jelképek puttók társaságában látható Márk és Lukács jelképe.
Jezsuita szentek
A jezsuita szerzetesrend a 16 században jött létre. Fő célja a térítés volt. A rend a Jézus Társaság nevet viselte. Jelszava: Jesum Habemus Socium (Jézus a mi társunk), jelképe a napkorong, benne az említett három szó kezdőbetűjével.
Xavéri Szent Ferenc szintén egy előkelő baszk családból származott. Keleten térített, járt Indiában, Japánban és Kínában. Kezében gyakran keresztet tart. Sokszor (tévesen) úgy ábrázolják, hogy indiánokat keresztel.
József
Jézus nevelőapja, Tirol védőszentje. A 17. századtól a Habsburg-ház patrónusa is. A barokk idején terjed el az a képtípus, mely József halálát ábrázolja.
Keresztelő Szent János
Egy zsidó pap, Zakariás és Erzsébet (Szűz Mária rokona) fia. (lásd: Angyali Üdvözlet). Hat hónappal született korábban, mint Jézus. János egy ideig a pusztában élt, „teveszőr ruhát, és dereka körül bőrövet viselt, tápláléka pedig sáska és erdei méz volt” (Máté 3,4). Aztán prédikálni és keresztelni kezdett. Jézus is felkeresi. Amikor János megpillantja a Messiást, az emberekhez fordul és ezt mondja: "Íme az Isten báránya, aki elveszi a világ bűneit!".
Heródes király bár tisztelte és félt tőle, mert szent embernek tartotta (Márk 6,20) mégis elfogatta Jánost, mert az bírálta amiatt, hogy a testvére feleségét, Heródiást vette el. Később lefejeztette. (A Biblia szerint mikor Heródiás lánya, Salomé egy alkalommal olyan szépen táncolt a király előtt hogy, az megígérte, teljesíti egy kívánságát. Heródiás rávette Salomét, hogy Keresztelő Szent János fejét kérje egy tálcán.)
Gyakran ábrázolják a Szent Családdal együtt, amint a kis Jézussal játszik. Attribútuma a keresztes bot, a bárány, olykor egy mondatszalag: "Ecce Agnus Dei" (Íme, az Isten báránya).
Alexandriai Szent Katalin - vértanú, attribútuma a törött kerék és a kard. Alexandriában élő királylány volt. A a keresztény hitet tiltani akaró római császár előtt bátran keresztény hitét, kérte őt, hogy adjon lehetőséget, hogy tudományos vitában védhesse meg hitének igazságát. A császár a birodalom 50 bölcsét hívatta Alexandriába. Ezek Katalin érvelése előtt aztán mind meghajoltak, és keresztény hitre tértek. Ezután a császár megkérte Katalint, hogy legyen a felesége, és ígéretet tett, hogy minden városban szobrot állíttat neki. Katalin ezt visszautasította. A császár erre mérgében megostoroztatta és börtönbe záratta. Ám Katalin itt is folytatta a térítést. A dühödt császár kerékbetörésre ítélte, de a kínzóeszköz egy csoda folytán darabokra esett és sok katonát megölt. Katalint végül karddal fejezték le.
Kristóf azon szentek közé tartozik, akiknek a létezését nem lehet igazolni, mégis nagyon népszerű volt, sokszor ábrázolták. Kristóf egy nagy erejű óriás volt, akit, az a vágy fűtött, hogy szolgálatait a leghatalmasabb úrnak ajánlja fel. Először egy király szolgálatába állt, de mert ez félt az ördögtől, ott hagyta, és az ördög szolgálatába szegődött. Észrevette azonban, hogy az ördög mindig kikerüli az útszéli kereszteket, ezért Kristóf arra a következtetésre jutott, hogy Krisztus a leghatalmasabb.
Miközben Krisztust kereste, találkozott egy remetével, aki azt tanácsolta neki, hogy ha Krisztussal akar találkozni, keresztelkedjék meg, és legyen felebarátai szolgálatára. Kristóf egy hatalmas folyó mellett telepedett le, és valahányszor egy zarándok át szeretett volna jutni a túlsó partra, ő segített neki, átgázolt vele a folyón egy nagy botra támaszkodva.
Egy éjjel egy szegényes külsejű gyermek kérte segítségét. Amint azonban a folyó közepe felé tartott, a teher mind nehezebb lett, csaknem a víz alá merült a súlya alatt, s minden erejét össze kellett szednie, hogy átérjen a túlsó partra. Átérve megjegyezte, hogy az egész világ sem lehetett volna nehezebb. Erre a gyermek felfedte kilétét: ,,Ami a válladat nyomta, több volt, mint az egész világ. A Teremtőd volt az, akit áthoztál, én ugyanis az a Krisztus vagyok, aki a leghatalmasabb és akinek szolgálni akartál.'' Szent Kristóf földbe szúrt botja ezt követően kizöldült, és gyümölcsöt hozott.
Mária Magdolna – a Genezáreti tó melletti Magdalából származott, a Jézust követő asszonyok közé tartozott, Márk és Lukács evangélista említi, hogy Jézus 7 ördögöt űzött ki belőle. Jelen volt a keresztrefeszítésnél is (sokszor kibontott, hosszú hajjal ábrázolják, és átöleli Jézus keresztjét). Márk és János evangélista szerint, rögtön a feltámadás után Jézus neki jelent meg először. A katolikus egyházban azonosították azzal a bűnös asszonnyal, aki megkente Jézus lábát. Ezért attribútuma a kenőcsös tégely.
Miklós - Egyik legenda szerint szülei elhunyta után azon kezdett gondolkozni, hogyan tudná hatalmas vagyonát Isten dicsőségére fordítani. Volt egy szomszédja, aki elszegényedett , és három szűz leányát utcalánynak adni kényszerült, hogy szégyentelen üzletük jövedelméből élelemhez jussanak. A szentnek tudomására jutott a dolog, és elborzadt a gyalázatos bűn miatt. Egy csomó aranyat rejtett egy kendőbe, és az éj leple alatt, az ablakon keresztül, titokban bedobta a házba, majd ugyanolyan titokban távozott. Reggel fölserkenvén az ember megtalálta az aranyat, és Istennek hálát adva, kiházasította elsőszülött leányát.
Nem sok idő elteltével Miklós megismételte cselekedetét. A szomszéd ismét megtalálta az aranyat, és hangos ujjongásban tört ki. Föltette magában, ezentúl virraszt, hogy megtudja, ki volt segítségére szükségében. Néhány nap múlva Miklós kétszer annyi aranyat dobott a házba. Az ember fölébredt a zajra, a menekülő nyomába eredt, és ilyen szókkal szólította meg: »Állj csak meg, hadd lássalak, ki vagy!« Utolérte és fölismerte. Majd földre borulva meg akarta csókolni a lábát, amit ő elutasított, s szavát vette, hogy míg él, nem árulja el.”
Szent Miklóst rendszerint püspöki öltözetben ábrázolják, ahogy a képen látható innsbrucki iskola épületén is. Attribútuma gyakran három aranygolyó – utalva a fenti legendarészlet aranyaira.
Jézus életének fontos eseményei
|
Jézus születése
A helyszín lehet istálló, barlang, az előbbi kettőnek a kombinációja, de romos palota is (Dávid király palotája.) Az ökör és a szamár egy ószövetségi jóslat miatt van jelen: "Az ökör megismeri gazdáját, és a szamár urának jászlát; Izrael azonban nem ismer engem, népem nem ért meg" (Iz 1,3). Ez azt jelenti, hogy sokan elfogadják majd Jézust Messiásnak, a zsidók viszont nem.
Brixen/Bressanone (Dél-Tirol, Ausztria) |
Királyok imádása
A napkeleti bölcsek történetét Máté evangélista beszéli el. A három bölcs egy csillagot követve érkezik el Betlehembe. A kis Jézusnak aranyat, tömjént és mirhát ajándékoznak. Egy ószövetségi jövendölés (Iz 60,3) miatt terjedt el az a vélekedés, hogy királyok voltak. A középkortól említik a nevüket is: Gáspár, Menyhért, Boldizsár. S mivel ebben a korszakban csupán három kontinenst ismertek (Európa, Ázsia, Afrika), mindegyikük egy-egy földrész képviselője lett. Így az egyiket a késő középkortól sok esetben feketének ábrázolták.
Szűz Mária életének fontos eseményei
|
Mária születése: - az evangéliumokból nem ismerjük sem idejét, sem helyét, és szüleit sem, csak azt, hogy Názáretben élt. Jakab ősevangéliuma (egy apokrif irat) szerint szülei Joachim és Anna voltak. Mária születését nem lehet összekeverni Jézus születésének ábrázolásával, mivel az előbbinél nincsenek jelen bárányok, szamár, ökör, a helyszín mindig egy belső tér, Anna ágyban fekszik, a gyermek Mária körül asszonyok sürögnek-forognak. Olykor Joachim is jelen van, de nagyon sokszor nem.
Mária templombamenetele
A három éves Máriát (általában idősebbnek ábrázolják) Joachim és Anna felviszik a jeruzsálemi templomba, és egészen addig fog itt élni, amíg feleségül nem megy Józsefhez. Mária egyedül megy fel a lépcsőn, melynek tetején a főpap várja.
Pill (Ausztria)
Angyali üdvözlet
... Isten elküldte Gábor angyalt Galilea Názáret nevű városába egy szűzhöz, aki egy Dávid házából való férfinak, Józsefnek volt a jegyese, és Máriának hívták. Az angyal belépett hozzá és megszólította: „Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Veled van az Úr! Áldottabb vagy minden asszonynál.” E szavak hallatára Mária zavarba jött, és gondolkozni kezdett rajta, miféle köszöntés ez. Az angyal ezt mondta neki: „Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút szülsz, és Jézusnak fogod elnevezni. Nagy lesz ő és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s országának nem lesz vége.” Mária megkérdezte az angyalt: „Hogyan válik ez valóra, amikor férfit nem ismerek?” Az angyal ezt válaszolta és mondta neki: „A Szentlélek száll rád, s a Magasságbeli ereje borít be árnyékával. Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják hívni. Íme, rokonod, Erzsébet is fogant öregségében, s már a hatodik hónapban van, noha meddőnek mondták, mert Istennél semmi sem lehetetlen.” Mária így válaszolt: „Íme, az Úr szolgálója vagyok, legyen nekem a te igéd szerint.” Erre az angyal eltávozott.
(forrás itt: Szent István Társulati Biblia)
Mária találkozása Erzsébettel (Vizitáció)
Az angyali üdvözlet után Mária meglátogatja Erzsébetet és Zakariást. A találkozás pillanatát szokták ábrázolni, amint a két nő egymás közelébe ér, és átöleli egymást.
Nem egy olyan fájdalmas elmúlás, mint Ádám utódainak büntetés jellegű halála, hanem egy elszenderedés. Az eseménynél jelen vannak az apostolok. János egy paradicsomi pálmaágat tart a kezében, melyet egy angyal hozott nem sokkal a Szűz halála előtt.
Brixen (Bressanone), Dél-Tirol, Olaszország |
Mária mennybemenetele
Augusztus 15-én ünneplik, a németek és osztrákok által lakott területeken egyik legjelentősebb ünnep, munkaszüneti nap. A barokk festményeken Máriát angyalok veszik körül és emelik az égbe, s az apostolok gyakran egy üres szarkofág körül állva néznek utána.
Ebbs - Tirol, Ausztria |
Apostolok
|
Gerlos (Austria) |
A görög eredetű szó jelentése: hírnök, küldött. Így nevezzük Jézusnak azt a 12 tanítványát, akiket tanítványai sokaságából külön kiválasztott. Az áruló Júdás helyébe Krisztus mennybemenetele után, még Pünkösd előtt az apostolok Mátyást választották maguk közé tizenkettediknek, de ha együtt ábrázolják a 12 apostolt, akkor Mátyás helyett inkább Pált láthatjuk.
András - testvérével, Péterrel együtt halászok voltak, és Jézus első tanítványai közé tartoztak. Egy legenda szerint X alakú keresztre kötözték. A keresztről még néhány napig prédikált az embereknek, mielőtt meghalt volna. Attribútuma: az András-kereszt.
Péter - Eredeti neve Simon. Akárcsak testvére, András, ő is halász volt. Neve görögül kősziklát jelent. Róma első püspöke. Legfőbb attribútuma a kulcs (a Mennyország kulcsa). De lehet még a kakas is (Jézus megjósolta elfogatása előtt, hogy a kakas kukorékolásáig Péter háromszor fogja őt megtagadni. Péter Róma püspöke lett, vagyis az első pápa. Akárcsak az apostolok majdnem mindegyike, ő is vértanúhalált halt. Fejjel lefelé feszítették keresztre.
Péter és egy puttó szobra (Toblach, Dél-Tirol) |
Id. Jakab - János apostol testvére , középkori hagyomány szerint sírja Santiago de Compostelában van. Ez a kereszténység egyik legfontosabb zarándokhelye. Jakab a zarándokok védőszentje. Sokszor ábrázolják őt is zarándokként (zarándokbotot tart kezében). Ruháján gyakran kagyló látható, mely a Santiago de Compostelaba igyekvő zarándokok jelképe.
Toblach (Dél-Tirol) |
János - Zebedeus és Maria Salome fia volt, idősebb Jakab apostol testvére. A negyedik evangélium és a Jelenések könyvének szerzője (ez utóbbit Patmosz szigetén írja meg). Jelképe a sas. Jézus kedvenc tanítványának tartja magát. A keresztrefeszítésnél, ha Jézuson kívül mást is ábrázolnak, mindig ott látjuk Szűz Máriával együtt, sok esetben őt támogatja, vigasztalja. Mária halálának ábrázolásánál János egy paradicsomi pálmaágat tart a kezében, melyet egy angyal hozott nem sokkal a Szűz elszenderedése előtt.
Az evangélisták jelképei
ember vagy angyal: Máté (apostol)
oroszlán: Márk
ökör: Lukács
sas: János (apostol)
A toblach-i (Dél-Tirol) Keresztelő Szent János plébániában a jelképek puttók társaságában látható Márk és Lukács jelképe.
Jenbach (Ausztria) |
Jezsuita szentek
A jezsuita szerzetesrend a 16 században jött létre. Fő célja a térítés volt. A rend a Jézus Társaság nevet viselte. Jelszava: Jesum Habemus Socium (Jézus a mi társunk), jelképe a napkorong, benne az említett három szó kezdőbetűjével.
Loyolai Szent Ignác
Egy baszk származású nemes, a jezsuita rend alapítója. A jelmondatában szereplő szavak kezdőbetűivel gyakran lehet találkozni: Omnia Ad Maiorem Dei Gloriam.
Lolyolai Szent Ignác (Schwaaz - Városháza) |
Xavéri Szent Ferenc szintén egy előkelő baszk családból származott. Keleten térített, járt Indiában, Japánban és Kínában. Kezében gyakran keresztet tart. Sokszor (tévesen) úgy ábrázolják, hogy indiánokat keresztel.
Jezsuita templom - Innsbruck |
Más szentek
|
József
Jézus nevelőapja, Tirol védőszentje. A 17. századtól a Habsburg-ház patrónusa is. A barokk idején terjed el az a képtípus, mely József halálát ábrázolja.
Keresztelő Szent János
Egy zsidó pap, Zakariás és Erzsébet (Szűz Mária rokona) fia. (lásd: Angyali Üdvözlet). Hat hónappal született korábban, mint Jézus. János egy ideig a pusztában élt, „teveszőr ruhát, és dereka körül bőrövet viselt, tápláléka pedig sáska és erdei méz volt” (Máté 3,4). Aztán prédikálni és keresztelni kezdett. Jézus is felkeresi. Amikor János megpillantja a Messiást, az emberekhez fordul és ezt mondja: "Íme az Isten báránya, aki elveszi a világ bűneit!".
Taufers im Münstertal (Dél-Tirol, Olaszország) |
Gyakran ábrázolják a Szent Családdal együtt, amint a kis Jézussal játszik. Attribútuma a keresztes bot, a bárány, olykor egy mondatszalag: "Ecce Agnus Dei" (Íme, az Isten báránya).
Alexandriai Szent Katalin - vértanú, attribútuma a törött kerék és a kard. Alexandriában élő királylány volt. A a keresztény hitet tiltani akaró római császár előtt bátran keresztény hitét, kérte őt, hogy adjon lehetőséget, hogy tudományos vitában védhesse meg hitének igazságát. A császár a birodalom 50 bölcsét hívatta Alexandriába. Ezek Katalin érvelése előtt aztán mind meghajoltak, és keresztény hitre tértek. Ezután a császár megkérte Katalint, hogy legyen a felesége, és ígéretet tett, hogy minden városban szobrot állíttat neki. Katalin ezt visszautasította. A császár erre mérgében megostoroztatta és börtönbe záratta. Ám Katalin itt is folytatta a térítést. A dühödt császár kerékbetörésre ítélte, de a kínzóeszköz egy csoda folytán darabokra esett és sok katonát megölt. Katalint végül karddal fejezték le.
Michael Pacher (1465-1470) |
Kristóf azon szentek közé tartozik, akiknek a létezését nem lehet igazolni, mégis nagyon népszerű volt, sokszor ábrázolták. Kristóf egy nagy erejű óriás volt, akit, az a vágy fűtött, hogy szolgálatait a leghatalmasabb úrnak ajánlja fel. Először egy király szolgálatába állt, de mert ez félt az ördögtől, ott hagyta, és az ördög szolgálatába szegődött. Észrevette azonban, hogy az ördög mindig kikerüli az útszéli kereszteket, ezért Kristóf arra a következtetésre jutott, hogy Krisztus a leghatalmasabb.
Miközben Krisztust kereste, találkozott egy remetével, aki azt tanácsolta neki, hogy ha Krisztussal akar találkozni, keresztelkedjék meg, és legyen felebarátai szolgálatára. Kristóf egy hatalmas folyó mellett telepedett le, és valahányszor egy zarándok át szeretett volna jutni a túlsó partra, ő segített neki, átgázolt vele a folyón egy nagy botra támaszkodva.
Egy éjjel egy szegényes külsejű gyermek kérte segítségét. Amint azonban a folyó közepe felé tartott, a teher mind nehezebb lett, csaknem a víz alá merült a súlya alatt, s minden erejét össze kellett szednie, hogy átérjen a túlsó partra. Átérve megjegyezte, hogy az egész világ sem lehetett volna nehezebb. Erre a gyermek felfedte kilétét: ,,Ami a válladat nyomta, több volt, mint az egész világ. A Teremtőd volt az, akit áthoztál, én ugyanis az a Krisztus vagyok, aki a leghatalmasabb és akinek szolgálni akartál.'' Szent Kristóf földbe szúrt botja ezt követően kizöldült, és gyümölcsöt hozott.
Zirl, Ausztria - lakóház homlokzata |
Miklós - Egyik legenda szerint szülei elhunyta után azon kezdett gondolkozni, hogyan tudná hatalmas vagyonát Isten dicsőségére fordítani. Volt egy szomszédja, aki elszegényedett , és három szűz leányát utcalánynak adni kényszerült, hogy szégyentelen üzletük jövedelméből élelemhez jussanak. A szentnek tudomására jutott a dolog, és elborzadt a gyalázatos bűn miatt. Egy csomó aranyat rejtett egy kendőbe, és az éj leple alatt, az ablakon keresztül, titokban bedobta a házba, majd ugyanolyan titokban távozott. Reggel fölserkenvén az ember megtalálta az aranyat, és Istennek hálát adva, kiházasította elsőszülött leányát.
Nem sok idő elteltével Miklós megismételte cselekedetét. A szomszéd ismét megtalálta az aranyat, és hangos ujjongásban tört ki. Föltette magában, ezentúl virraszt, hogy megtudja, ki volt segítségére szükségében. Néhány nap múlva Miklós kétszer annyi aranyat dobott a házba. Az ember fölébredt a zajra, a menekülő nyomába eredt, és ilyen szókkal szólította meg: »Állj csak meg, hadd lássalak, ki vagy!« Utolérte és fölismerte. Majd földre borulva meg akarta csókolni a lábát, amit ő elutasított, s szavát vette, hogy míg él, nem árulja el.”
Egy attika szoborfülkéjében - Hall, Tirol, Ausztria |
Borbála - Legendája szerint a III. században élt szép és okos lányt
apja egy lakótoronyba zárva őrizte. Titokban megkeresztelkedett, és a torony falába egy harmadik ablakot vágatott (ez a Szentháromságot jelképezte). Amikor apja erről tudomást szerzett, meg akarta ölni. Előbb a torony fala, majd egy szikla nyílt meg előtte, hogy elmenekülhessen. Ezért a lett a bányászok védőszentje. A rejtekhelyét eláruló pásztor bárányai sáskává változtak. Bebörtönözték, sokszorosan megkínozták. Egy alkalommal meg akarták vesszőzni, de a vesszők tollá változtak. Végül a tulajdon atyja fejezte le, akit ezért hazatérőben villám sújtott agyon. Ezért Szent Borbála a tűzérek védőszentje lett.
Attribútuma: torony, toll, pálmaág (ez utóbbi a vértanúság jelképe). Ábrázolják még kehellyel és ostyával, ez utalás arra, hogy Borbála a "jó halál" védőszentje is. Utolsó kérése ugyanis az volt, hogy aki Krisztusnak és mártírjainak (vértanúinak) szenvedéseiről megemlékezik, az utolsó ítéletkor kegyelmet találjon.
Sebestyén - a legenda szerint Diocletianus császár testőrtisztje volt. Gondoskodni próbált az hitük miatt fogvatartott keresztényekről, ezért halálraítélték. A mezőn karóhoz kötözték, hogy a katonák halálra nyilazzák. Amikor már halottnak vélték, otthagyták. Egy jámbor római özvegy, házába fogadta a súlyos sebesültet, és addig ápolta, míg föl nem épült. Amikor Sebestyén ismét megjelent a nyilvánosság előtt bátran korholta a császárt a keresztények üldözése miatt. Másodszor is halálraítélték, és bunkósbotokkal verték halálra. Sebei miatt pestis idején fohászkodtak hozzá.
Attribútuma: torony, toll, pálmaág (ez utóbbi a vértanúság jelképe). Ábrázolják még kehellyel és ostyával, ez utalás arra, hogy Borbála a "jó halál" védőszentje is. Utolsó kérése ugyanis az volt, hogy aki Krisztusnak és mártírjainak (vértanúinak) szenvedéseiről megemlékezik, az utolsó ítéletkor kegyelmet találjon.
Sterzing (Dél-Tirol) |
- Ószövetségi személyek és témák
- Bűnbeesés
Wenns - Kiűzetés a paradicsomból
Wenns Innsbruck (Ausztria) - Dávid király (König David) - a zsidók legfontosabb uralkodója, attribútumai: korona, hárfa. Ő az, aki nagyon fiatalként parittyájával legyőzi, majd saját kardjával levágja a filiszteus Góliát fejét. Később, mivel remekül hárfázott, Saul király magához hívatta.
- Forrás: A keresztény művészet lexikona,
Izrael legnagyobb prófétája, aki által Isten kivezette népét Egyiptomból, és kinyilatkoztatta a Törvényt. Mivel a tízparancsolatot két táblán kapta meg istentől ezért sokszor ezzel a két kőtáblával ábrázolják. Gyakran szarvakat hord a fején. Ez a megjelenítés egy félrefordítás eredménye, mégpedig Szent Jeromosé, aki a Szentírás eredeti szövegében lévő „arca bőre fénylett” kifejezést tévesen „arcáról a fény szarvakat formált”-ként értelmezte.